Mengapa Perlu Membayar Yuran Lesen Memandu Setiap Tahun

Baru-baru ini, terdapat ramai pelanggan dari luar negara telah menggunakan perkidmatan yang saya sediakan kepada mereka. Antara pelanggan luar negara yang sering menggunakan perkhidmatan kami adalah dari negara jiran; Singapura.

Oleh kerana perkhidmatan yang saya sediakan memerlukan saya mendapatkan lesen memandu mereka, maka setelah beberapa kali saya melihat lesen memandu beberapa pelanggan, saya mula terfikir kenapa didalam lesen memandu mereka tidak terdapat tarikh tamat / luput lesen.

Saya mula bertanya kepada mereka. Dan saya tahu apa rasionalnya pemerintah di sana tidak mengenakan yuran tahunan terhadap lesen memandu.

Amalam disana sangat berbeza dengan apa yang dilakukan oleh pemerintah di sini, dimana setiap tahun meminta rakyatnya membayar yuran tahunan lesen memandu. Saya bukan mempertikaikan jumlah yuran tahunan yang dikenakan, tetapi ingin mempersoalkan mengapa perlu dikenakan yuran tahunan. Secara logiknya, apabila seseorang itu telah mendapat lesen memandu, mereka secara amnya telah layak untuk memandu kenderaan dijalan raya. Sekiranya tahun ini mereka telah layak untuk memandu, tahun hadapan sudah tentu lah mereka juga layak. Tahun-tahun berikutnya juga sama. Senang kata, memang layak sampai bila-bila selagi boleh memandu.

Apa yang JPJ lakukan setiap tahun hanyalah mendapatkan kutipan daripada pemegang lesen memandu secara membuta tuli. Pendek kata, siapa yang hendak memandu dijalanraya, lesennya perlu 'hidup'.

Berlaku di negeri Pahang, beberapa tahun yang lepas. Saya pernah melalui pengalaman dimana lesen memandu saya telah tamat tempoh dan secara kebetulan telah diminta untuk menunjukan lesen memandu didalam sebuah sekatan jalanraya. Kebetulan, lesen memandu saya telah tamat tempoh. Angota trafik tersebut ingin mengeluarkan saman. Dan saya tanya kenapa? Dia menjawab kerana lesen memandu telah tamat tempoh. :)

Saya katakan pada anggota polis trafik tersebut, walaupun lesen saya telah tamat tempoh, saya masih mampu memandu dengan baik dari JB ke Kuantan Pahang. Jadi kenapa saya perlu disaman. Sambil tersenyum sinis, anggota traffik tersebut berkata " saya menjalankan tugas" :)

Sinario yang berlaku di JPJ apabila kita ingin menghidupkan lesen memandu, mereka hanya meminta lesen yang lama (tanpa gambar dan yang ada gambar). Kalau kita membawa gambar terbaru, mereka akan issue pada kita lesen yang baru, juga mempunyai gambar. lesen yang lama akan digunting bahagian penjuru. Kalau tidak membawa gambar, mereka akan issue satu lesen baru yang tidak mempunyai gambar, dan lesen yang lama akan di gunting penjurunya.
Ops!! bayar rm30 dulu untuk setahun. :)

Tanpa ada re-assesment pun kena bayar rm30 ke??? Rasional ke?