Top Listed!!

Malang memang tidak berbau. Kalau berbau, sudah tentu semua orang cuba menjauhi dari malang tersebut. Cuma kadang-kadang terdapat juga malang yang memang 'berbau' atau baunya sengaja diada-adakan supaya malang tersebut menghampiri kita.

Mungkin ramai yang sudah tahu, dan ramai juga yang masih tidak tahu bahawa Pasir Gudang adalah salah sebuah kawasan yang tersenarai dikalangan 12 kawasan yang mencatatkan jumlah jenayah ragut yang tinggi. Dua belas bandar itu ialah Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Shah Alam, Subang Jaya, Ampang Jaya, Klang, Selayang, Johor Bahru, Johor Baru Tengah, Pasir Gudang, George Town dan Seberang Perai di Pulau Pinang.

Jenayah ragut adalah antara jenayah yang sebenarnya boleh dielakan. Antara lain adalah mengelakan berjalan seorang diri dilorong-lorong yang sunyi, sekiranya menaiki motorsikal, elakan dari meletakan beg tangan (walaupun tak ada duit kat dalam..) di raga motorsikal, jangan menyandang beg tangan (yang nie, makcik sebelah rumah selalu buat..) disebelah kanan semasa membonceng motorsikal dan macam-macam perkara basic yang sepatutnya kita buat, tetapi kita tak buat. Dan inilah yang memberi ruang kepada peragut untuk mengambil kesempatan pada kita.

Seperti biasa, selepas kena ragut, sure kita akan marah-marah sambil mencarut kepada peragut sebab telah meragut kita, tapi sebenarnya kitalah yang membuka peluang kepada mereka. Peragut adalah pekerjaan mereka. Mana ada orang yang nak melakukan kerja yang susah. Sebab itulah mereka meragut sekiranya mereka berpeluang.

Selepas kena ragut, semuanya sudah terlambat. Jadi, sebelum kena ragut, pastikan kita tidak memberi peluang kepada mereka untuk meragut kita.